وردپرس چیست؟

وب سایت وردپرس چیست؟

از لحاظ فنی، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که با زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می‌کند. به زبان ساده، وردپرس نرم‌افزاری برای انتشار وب است که می‌توانید از آن برای ایجاد وب‌ سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید. از زمان انتشار در سال ۲۰۰۳، وردپرس به یکی از محبوب‌ ترین پلتفرم‌ های انتشار وب تبدیل شده است. امروزه، وردپرس بیش از ۳۵٪ از وب‌سایت‌های جهان -از وبلاگ‌های تفریحی گرفته تا برخی از معروف‌ ترین وب‌سایت‌ های آنلاین-  را پشتیبانی می‌کند. این وب‌سایت به شما امکان این را می‌دهد که با استفاده از مرورگر وب خود، بدون نیاز به یادگیری کدنویسی، یک وب‌ سایت کامل و مجهز ایجاد و مدیریت کنید.

وردپرس چیست

وردپرس چگونه کار می کند؟

وردپرس عمدتاً بر روی بخش مدیریت وب‌سایت شما تمرکز دارد. این پلتفرم، زیربنایی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید بخش نمایشی وب‌سایت خود را بسازید. دو مورد اساسی که برای داشتن یک بخش مدیریت کارآمد در وردپرس وب‌ سایت خود نیاز دارید، عبارتند از:

•هسته وردپرس

هسته وردپرس شامل فایل‌ها و کدهای مورد نیاز برای نصب وردپرس است. بدون هسته وردپرس، وب‌ سایت شما کار نخواهد کرد. این فایل‌ها باید قبل از هر چیز دیگری نصب شوند.

• پایگاه داده

شما برای وب‌سایت خود نیاز به یک پایگاه داده دارید. خوشبختانه، بیشتر ارائه‌دهندگان هاستینگ معتبر، مانند SiteGround یا Cloudways، نصب‌های وردپرس با یک کلیک را ارائه می‌دهند. در طول این نصب، آن‌ها به‌طور خودکار یک پایگاه داده برای وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند. اگر بخواهید وردپرس را به‌صورت دستی روی وب‌سایت خود نصب کنید، باید پایگاه داده MySQL را نیز ایجاد کنید.

دلیل محبوبیت وردپرس چیست؟

وردپرس به دلیل چندین ویژگی برجسته به شدت محبوب شده است: این پلتفرم رایگان است، استفاده از آن بسیار ساده و کاربرپسند است، ابزارهای قدرتمندی ارائه می‌دهد، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد، به طور مرتب به روز رسانی می شود و نیاز به دانش کدنویسی ندارد. به همین دلیل، تعداد زیادی وب سایت در سراسر جهان از وردپرس استفاده میکنند.

ویژگی‌های اصلی

پس از نصب وردپرس بر روی وب‌سایت شما، به داشبورد وردپرس دسترسی پیدا خواهید کرد. این نمایی است از آنچه که خواهید دید:

قالب‌ها

قالب‌های وردپرس به شما این امکان را می‌دهند که ظاهر وب‌سایت خود را منحصر به فرد کنید. هزاران قالب رایگان وجود دارد که می‌توانید مستقیماً از طریق داشبورد وردپرس نصب کنید، یا می‌توانید یک قالب پریمیوم مانند Divi را نصب کنید. قالب‌ها برای تقریبا هر نوع وب‌سایتی وجود دارند، از جمله وب‌سایت‌های کسب‌وکار، وبلاگ‌نویسی، املاک‌ها و تجارت الکترونیک.

افزونه‌ها

افزونه‌های وردپرس به شما این امکان را می‌دهند که قابلیت‌های اضافی را به وب‌سایت خود اضافه کنید. هزاران افزونه در مخزن وردپرس یا توسط توسعه‌دهندگان ثالث موجود است. هر افزونه بسته به نوع سایتی که نیاز دارید، انتخاب می‌شود.

منوهای پویا

همچنین می‌توانید منوهای پویایی برای وب‌سایت خود ایجاد کنید که برای سیستم‌های مدیریت یادگیری و وب‌سایت‌های عضویت که در آن‌ها می‌خواهید دسترسی به محتوا را در سطح کاربر محدود کنید، مفید است. این منوها می‌توانند شامل آیتم‌های منو برای ورود و خروج، لینک‌های منوی تجارت الکترونیک و موارد دیگر باشند. به عنوان مثال، برخی از قالب‌های وردپرس مانند Divi افزونه‌هایی از طریق Divi Marketplace ارائه می‌دهند.

چه نوع وب‌سایت‌هایی را می‌توانید با وردپرس بسازید؟

چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای، می‌توانید با استفاده از وردپرس انواع مختلفی از وب‌سایت‌ها را بسازید. بیایید به برخی از محبوب‌ترین گزینه‌هایی که وردپرس برای آنها استفاده می‌شود، نگاهی بیندازیم.

کسب‌وکار

افرادی که در حال شروع یک کسب‌وکار جدید هستند یا به دنبال یک پلتفرم مناسب برای ساخت وب‌سایت خود می‌گردند، عاشق وردپرس خواهند شد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، وردپرس متن‌باز است، بنابراین تعداد زیادی افزونه و قالب مانند Divi وجود دارد که به شما کمک می‌کند از دیگران متمایز شوید. علاوه بر این، وردپرس سازگاری عالی با سئو دارد، پشتیبانی قدرتمندی ارائه می‌دهد و به خوبی با موبایل‌ها سازگار است. با استفاده از افزونه‌های سئو مانند RankMath یا All In One SEO، می‌توانید به سادگی کلمات کلیدی، متاداده و اسکیما را اضافه کنید تا کسب‌وکار شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری کسب کند.

تجارت الکترونیک

برای فروش محصولات در وب‌سایت خود، وردپرس گزینه‌ای عالی است. با استفاده از افزونه‌هایی مانند ووکامرس، می‌توانید به راحتی محصولات فیزیکی یا مجازی را اضافه کنید. افزونه‌هایی مانند دکان به شما امکان می‌دهند یک بازار کامل ایجاد کنید که کاربران بتوانند فروشگاه‌های خود را در سایت شما ایجاد کنند. همچنین قالب‌های اختصاصی تجارت الکترونیک یا ووکامرس، مانند OceanWP، وجود دارند که با ووکامرس و یک درگاه پرداخت از پیش نصب‌شده عرضه می‌شوند، بنابراین می‌توانید وب‌سایت خود را در چند دقیقه راه‌اندازی کنید.

بلاگ‌ها

وقتی وردپرس در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شد، در درجه اول یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی بود. بنابراین، این پلتفرم برای انتقال پیام شما بسیار عالی است. می‌توانید در عرض چند دقیقه پست‌ها را نوشته و منتشر کنید و به راحتی آن‌ها را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا بازدید بیشتری کسب کنید. اگرچه پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی دیگری مانند بلاگر و مدیوم نیز وجود دارند، هیچ پلتفرمی به اندازه وردپرس قابل تنظیم نیست.

سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS)

علاوه بر وب‌سایت‌های متنوع، وردپرس قادر است پیچیده‌ترین سیستم‌های مدیریت یادگیری را نیز ایجاد کند. با استفاده از افزونه‌های LMS مانند LifterLMS یا Learndash، می‌توانید دوره‌های آموزشی، آزمون‌ها و دروس را ایجاد کرده، درگاه پرداخت اضافه کنید و دسترسی به محتوای خود را به فروش برسانید.

وردپرس چیست

نتیجه گیری

امیدواریم با کمک این پست درک بهتری از وردپرس پیداکرده باشید. یک چیز قطعی است: وردپرس همچنان به عنوان یک پلتفرم برتر باقی خواهد ماند و با فرایند یادگیری آسانی که دارد، یادگیری حداقل اصول اولیه آن ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس